onsdag 17. juli 2013

Vippetangen.



I dag legger jeg ut noen bilder av en type som vanligvis faller utenfor det så kalte naturfotografi. Men, det er jo en type landskapsbilder, urbant landskap kanskje, i alle fall det som var noen av "bildene" jeg så i min oppvekst.

Jeg tilbrakte noen timer på Vippetangen i Oslo tidlig i dag morges. Hadde ærend i by'n og benytta noe av ventetida til å gå rundt på gamle tomter og mimre litt.

Mye har endra seg i Oslo, men Vippetangen er av en eller annen grunn omtrent som den var for mer enn femti år siden. Kornsiloen er den samme grå betongrørskolossen, den virker fortsatt imponerende på meg. Fiskehallen står der også, det er til og med drift der med tilhørende fiskelukt. Ferga fra Hovedøya, min barndoms øy, legger til på omtrent samme sted, selv om det selvfølgelig ikke er samme ferga. Danskebåten er også en annen, mye større, men den kommer inn samme leden forbi Dyna og Kavringen fyr. Folk står fortsatt langs båt-rekka og beundrer den vakre innseilinga til by'n. Langs kaia fra fiskehallen og bortover mot festningen står fortsatt folk i lange rekker og fisker pir. Fisk får de også, i bøtte vis, eneste forskjellen er at nå er det innvandra nordmenn som står der og høster av fjordens overskudd.

Jo'a, disse bildene har jeg hatt på netthinna før.




 Vippetangen med kornsiloen ruvende bak, en del av den gamle fiskehallen til venstre og fergekaia i forgrunnen. Hovedøya ferga la til helt innerst til venstre i "gamle dager".



Ferga legger fortsatt til på samme kaia, bare lenger ut. I bakgrunnen ses Hovedøya, det store mursteinshuset lengst til venstre var mitt barndomshjem.



Spurv som tar seg et sand bad.



 Her sitter og står folk, håver inn fin pir, eller rettere sagt var den vel så stor at det heter makrell.



 Spurv finner noe å spise i is avfallet fra fiskehallen, utsikten bakover er mot Sjøfartsmuseet og Framhuset.



 Skogen av master fra seilbåtene på Revierhavnens båtforening ute på Hovedøya, er den samme som dengang jeg var gutt.



Kråkeungen venter utålmodig på at en av foreldrene skal komme med noe mat.



 Ferga mellom Vippetangen og øyene i indre Oslofjord på vei inn mot kaia.



 Danskebåten har vokst ut av sitt skinn siden jeg var guttunge, men den følger fortsatt samme leia inn til havn.



 Passasjerene, her representert ved Solveig, Geir og Camilla, står fortsatt å lener seg mot rekka mens de nyter innseilinga til Oslo i morgensola.




"Ilandslusing" fra danskebåten.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

chaplin@live.no